Actueel

Maatvoering voor verplaatsen houten brug Krúsrak

In Sneek is de houten brug Krúsrak over de N7 verplaatst naar een tijdelijke locatie voor onderhoud en renovatie. Uit opdracht van aannemer CT de Boer, die verantwoordelijk is voor de verplaatsing, heeft Geomaat het hele projectgebied gescand en in kaart gebracht. We hebben dit gedaan door middel van GPS en Mobile Mapping.

Dit opvallende brugkunstwerk werd in 2008 als eerste houten verkeersbrug voor auto’s, fietsen en voetgangers van Nederland geplaatst. Bovendien vormt het samen met het later-geplaatste Dúvelsrak een iconisch duo. Na 17 jaar is het voor de Krúsrak de hoogste tijd voor een renovatie en onderhoudsbeurt.

Verder lezen Sluiten

Een bijzondere operatie

Voor ons bestond het project uit een paar onderdelen, namelijk: het in kaart brengen van de situatie vóór de hele operatie, de renovatielocatie en de transportroute er naartoe. Maar allereerst hebben we voorafgaand in opdracht van Rijkswaterstaat nog een deformatiemeting uitgevoerd. Deze deformatiemeting vormde daarmee een voorbereiding voor de brugrenovatie.

Mobile Mapping op de N7

De complete situatie van de N7 is met onze Streetmapper gescand. Hierbij zijn de op- en afrit van de brug en het viaduct eronder meegenomen. Ook de transportroute naar de locatie waar de brug gerenoveerd wordt is gescand. Denk hierbij aan bij het in kaart brengen van objecten rondom de autoweg en de overkluizing waar de brug overheen gereden wordt. De gescande data is verwerkt tot een DTM (Digitaal Terreinmodel) en een 360-gradenbeeld.

Om de brug veilig te kunnen verplaatsen naar de renovatielocatie, is er een tijdelijke overkluizing aangelegd. Een overkluizing is een speciaal aangelegde transportroute voor groot vervoer, vaak over water heen of langs bestaande infrastructuur. Het verplaatsen van de brug is gedaan met een SPMT-voertuig (Self Propelled Modular Transporter). Dit voortuig maakt het mogelijk om de zwaarste objecten te vervoeren.

Afbeelding: Rijkswaterstaat

Renovatielocatie naast de N7

Voor dit onderdeel van de operatie verzorgden we de hoofdmaatvoering. Als eerste hebben we een grondslag gemeten en gemaakt van het projectgebied waar de renovatie plaatsvindt. Vervolgens konden we door middel van een GPS-meting de coördinaten van het Rijksdriehoekstelsel bepalen. Het Rijksdriehoekstelsel (RD-coördinaten of punten) zijn een nationaal systeem van coördinaten verspreid over Nederland. Deze zijn belangrijk om daaropvolgend de PMG (Primair Meetkundig Grondslagpunt) te bepalen. Deze vormen de basis van het gehele project.

Vervolgens meten we de grondslag opnieuw in met de Total Station. Door deze meting te combineren met de gemaakte GPS-metingen zorgen we voor een hoge nauwkeurigheid tussen de meetpunten onderling.

Omwisselweekend

Nadat alle voorbereidingen voltooid waren, kon het omwisselweekend van start gaan. In het omwisselweekend is als eerste de tijdelijke brug vanaf de renovatielocatie op de N7 gereden. Voorafgaand is deze tijdelijke brug op deze locatie, wat parallel aan de N7 gesitueerd is, opgebouwd. Vervolgens is de Krúsrak naar de locatie gereden waar hij gerenoveerd wordt. Als laatste is de tijdelijke brug naar de locatie gereden waar de Krúsrak normaalgesproken ligt.

Even terug in de tijd

In 2008 was de plaatsing van deze brug een onderdeel van een groter project waarbij de rondweg van Sneek werd ingericht. Er waren diverse bruggen en kunstwerken die om precieze maatvoering vroegen, maar de Krúsrak wat toch wel een heel bijzonder deelproject.

Projectleider Marcel Kuipers was in 2008 maatvoerder voor project Krúsrak en van 2007 tot en met 2010 zijn we betrokken geweest bij het rondwegproject van Sneek. De voorbereiding voor het plaatsen van de Krúsrak bestond uit heipalen op de juiste locatie plaatsen waar later het betonwerk op geplaatst werd. De houten brug zou vervolgens precies passen bij de transportatie. De brug zelf werd in twee delen gebouwd, waarna hij in één nacht over de snelweg op zijn plek gereden. Vergelijkbaar hoe de brug afgelopen mei van zijn vaste naar zijn tijdelijke locatie is gereden in het ‘omwisselweekend’.

In 2008 was het een spannend project want nog nooit was er in Nederland een brug op deze manier naar zijn definitieve locatie gereden. Dit unieke project is de basis geweest voor latere soortgelijke projecten met bijvoorbeeld tunnels en kunstwerken van dezelfde omvang. Als voorbeelden noemt Marcel: Haak om Leeuwarden en Ring Groningen.

Marcel vertelt: “Het voelt als een eer dat we nu, in 2025, een onderdeel zijn van de eerste onderhoudsronde van deze bijzondere brug.”


Afbeelding: Krùsrak tijdens werkzaamheden in 2008

Vakmanschap

Onze combinatie van expertises betekent een enorme efficiëntie van het werk. Voor alle geodetische en maatvoeringsvraagstukken, van voorbereiding tot oplevering; een aannemer kan terecht bij één partij.

Een goede opname van het projectgebied zorgt voor de basis van het project. Benieuwd naar hoe we u verder kunnen ondersteunen met onze producten?

Neem contact op!

Gerko Tibbe

Gerko Tibbe

Projectleider Infra
Geomaat - Precies!
Privacyoverzicht

Deze website maakt gebruik van cookies zodat wij u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals het herkennen van u wanneer u terugkeert naar onze website en helpt ons team te begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.