Actueel

De Entree van Amsterdam

Wij werken mee aan een indrukwekkend project, namelijk aan de vernieuwing van de centrumzijde van station Amsterdam Centraal. In totaal zorgen wij ruim anderhalf tot twee jaar voor de maatvoering van het project De Entree. Dagelijks is er een ervaren maatvoerder van Geomaat werkzaam op dit omvangrijke project. Door de locatie is er veel dynamiek en is een goede werkvoorbereiding en planning noodzaak.

  • Amsterdam
Verder lezen Sluiten

Tussen 2018 en 2023 wordt de drukke centrumkant van station Amsterdam Centraal vernieuwd. Max Bögl en Knipscheer reconstrueren het plein voor het Centraal Station. Het wordt prettig, veilig en goed bereikbaar voor reizigers, bezoekers en omwonenden. Met meer water, minder auto’s en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Het hele gebied tussen de Kamperbrug en de Droogbak wordt overzichtelijker en aantrekkelijker. Het water wordt groter en onder dat water komt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen.

Sinds 2018 rijden er al geen auto’s meer voor het station. De tramsporen en haltes worden vernieuwd en de haltes worden geschikt gemaakt voor gehandicapten. De vernieuwing is een verbetering voor alle Amsterdammers en bezoekers die hier lopen, fietsen en het openbaar vervoer nemen.

‘Werken op de vierkante meter’

Dit project is op een bijzondere en dynamische locatie: midden in centraal Amsterdam. Tijdens de verbouwing moet het gebied leefbaar blijven voor bewoners en ieders ‘tent moet open blijven’, van tramvervoer tot station en van hotels tot rederijen. Je kunt je voorstellen dat dit een grote uitdaging is.

In opdracht van Knipscheer zorgen wij voor de maatvoering van de wegen en bijbehorende zaken. Het is een uitdagend project waar wij ons goed in vastbijten. Structuur, planning en ervaring zijn de sleutelwoorden voor succes. Vanwege de beperkte toegankelijkheid werken we met deelgebieden. Zo werkt onze maatvoerder ‘op de vierkante meter’.

De beperkte toegankelijkheid op deze ‘hot spot’ zorgt ervoor dat onze maatvoerder Erik iedere dag vanuit de parkeergarage met een bolderkar richting zijn werk gaat. “Het is een prachtige locatie om te werken, alleen een ídeale werkplek is het niet in de drukte”, vertelt projectleider Bart.

Zo gaat Bart verder: “We zijn het wel gewend om mee te werken aan grootschalige en complexe projecten. Dát zijn nou juist de meest interessante. Neem bijvoorbeeld Parkway A6, Rijnland Route en de Vechtdalverbinding”. 

Wat doet Geomaat hier precies?

Wij zorgen voor de bovengrondse maatvoering. Hier valt de maatvoering van wegen en bomen onder. Alle aanpassingen van de aannemer moeten exact passen binnen de richtlijnen van gemeente Amsterdam. Met andere woorden, het eindresultaat moet precies volgens het ontwerp zijn. Hiervoor zijn keuringsrapporten nodig waarin alle maten en toleranties zijn beschreven. Voor deze keuringsrapporten leveren wij de tekeningen aan (as-built of revisietekeningen). Zo zorgen wij er samen met de aannemer voor dat de uitvoering precies volgens de eisen verloopt.

De as-built (revisietekeningen) leveren wij aan, dit realiseren we op een innovatieve manier. Onze afdeling Proces & Innovatie heeft namelijk een slimme software gemaakt. Met deze software zoeken en registeren we automatisch maatafwijkingen. Dat is veel sneller en preciezer!

Meer weten over maatvoering? Ik vertel hier graag meer over!

Pier Kooistra

Pier Kooistra

Projectleider Infra