Actueel

20 jaar Geomaat, 20 jaar Marinus bij Geomaat

Marinus Scherjon is medewerker van het eerste uur bij Geomaat. 20 jaar geleden toen Geomaat is opgericht, was hij de tweede medewerker. In deze 20 jaar heeft hij veel meegemaakt, is zijn functie veranderd en heeft hij Geomaat in omvang én expertises enorm zien groeien. We interviewen Marinus om te horen hoe hij de afgelopen 20 jaar heeft ervaren…

Verder lezen Sluiten

Marinus, hoe vind je het om als medewerker van het eerste uur bij Geomaat te werken?

Al 20 jaar…. de tijd gaat snel. Omdat ik steeds nieuwe dingen kon doen binnen Geomaat ben ik gebleven en werk ik er inmiddels al 20 jaar. Ik ben begonnen als assistent landmeter, daarna werd ik landmeter, in 2008 kochten we de Streetmapper en sindsdien ben ik een vast onderdeel van de afdeling Mobile Mapping. Ook ben ik sinds een jaar bezig met de verwerking van drone-data van zusterbedrijf Eyefly. Hierdoor krijg ik binnen het bedrijf steeds nieuwe werkzaamheden en blijft het werk uitdagend!

Vertel eens, wat is er allemaal veranderd in 20 jaar?

Nou de grootste verandering is de omvang van het bedrijf. Geomaat begon als bedrijf met 1 medewerker: een landmeter. Al snel was er veel werk en kwam de vraag naar iemand die ervaring heeft met AutoCAD en een opleiding heeft gevolgd in Geodesie. Ik was toen net van school af en werkte bij de aannemer Westerman Wegenbouw. Westerman ging altijd in de winterperiode 2 maanden dicht en dit was de periode dat Geomaat begon. Zoals je in het artikel over het oprichtersontbijt kan lezen is Westerman één van de drie bedrijven die samen Geomaat hebben opgericht.

Eerst waren we dus met 2 mensen, daarna met 4, daarna met 8 en bij ongeveer 12 mensen zei Jolle Jelle de Vries: ‘veel groter dan dit wil ik niet worden’. En kijk met hoeveel mensen we nu zijn, circa 100!

Jullie zijn in een bouwkeet begonnen, kun je iets vertellen over die tijd?

De tijd in de bouwkeet had iets gezelligs, het was er klein en knus en we waren natuurlijk nog met een klein groepje. Maar het was op het laatst wel een beetje een bouwval haha. Er stond een paal in het midden want anders stortte het dak in. Ook was het er in de zomer loeiheet en in de winter was het er niet warm te krijgen. In de tussentijd groeide Geomaat, dus toen er begonnen werd aan de bouw van het huidige pand in 2008/2009 was dat ook wel echt hoog nodig.

Jij hebt natuurlijk veel veranderingen meegemaakt binnen het bedrijf, wat zijn de grootste veranderingen/innovaties die je zijn bijgebleven?

De grootste innovatie vind ik toch wel de Streetmapper, wij waren de eersten in Europa met dit systeem! Dit is ook één van de redenen waarom Geomaat zo gegroeid is qua personele omvang. Ook met de overname van ROWE (een landmeetkundig bedrijf) hebben we veel kennis én nieuwe expertises in huis gehaald. En nu hoort Eyefly als zusterbedrijf alweer 5 jaar bij Geomaat, dat heeft er wel voor gezorgd dat Geomaat toonaangevend is in de branche.

Wat zijn volgens jou de meest bijzondere momenten in de geschiedenis van Geomaat?

Sowieso het openen van het tweede pand in Amersfoort. Hierdoor kunnen we veel efficiënter werken, vooral met de Streetmapper. In het begin moesten wij vaak vanaf het noorden van Nederland naar Brabant of Limburg en nu staat de Streetmapper gepositioneerd in het midden van Nederland, dat is veel efficiënter. En daarnaast natuurlijk de groei van het personeel, ik heb alle nieuwe mensen meegemaakt.

Op welke vlakken is de inhoud van het werk veranderd?

We werken nu veel geautomatiseerder. Vanaf 2006 zijn we bij Geomaat begonnen we met het ontwikkelen van software en tools. In het begin heb ik wel tot 12 uur ’s nachts met de hand profielen ingetekend en nu doen we dat met één druk op de knop. We werken nu veel efficiënter en gebruiksvriendelijker.

En welke project is je het meest bijgebleven/ben je het meest trots op?

Ons eerste project met de Streetmapper was 6 weken verschillende wegen verspreid over Zweden scannen. Toen hadden we de Streetmapper echt nog maar net, daardoor ging de leverancier met ons mee naar Zweden om ons het systeem uit te leggen zodat we direct aan de slag konden. Op de heenweg kregen we autopech in Kopenhagen dus het zat ons allemaal niet mee, maar uiteindelijk is het ons allemaal gelukt en daar ben ik trots op!

Hoe omschrijf jij Geomaat als bedrijf?

Innovatief, plezierig om te werken en gezellig. We werken namelijk met een leuke groep mensen!

En hoe zou je jezelf omschrijven binnen het bedrijf?

Veelzijdig, ik heb van alles binnen Geomaat wel wat meegekregen dus van veel dingen weet ik wat vanaf. Mijn collega’s vragen mij van alles en ik vind het prettig als ik ze ergens mee kan helpen.