Actueel

Aanpak Ring Zuid - update 3

Aanpak Ring Zuid Groningen is een groot infrastructureel project in en om de stad Groningen. Het is een noodzakelijke en grootschalige verbetering; door de enorme groei van Groningen dreigt ‘de belangrijkste toegangspoort’ van de stad dicht te slibben.

Al sinds 2016 zijn wij bij dit project betrokken, dat naar verwachting mei 2025 klaar is. Een team van maatvoerders, werkvoorbereiders en een projectleider werken voor een langere periode op deze projectlocatie. In dit artikel lichten we de complexe deformatiemetingen van een enorm viaduct (dat bestaat uit twee delen) uit en ook komt ons innovatieve ontwerp van de verdiepte ligging aan bod. Nieuwsgierig geworden? Lees dan verder.

  • Groningen
Verder lezen Sluiten

Andere artikelen

Al eerder schreven wij over onze werkzaamheden aan Aanpak Ring Zuid. Lees hier de artikelen:

Het grootste viaduct

Het grootste viaduct van project Aanpak Ring Zuid is het viaduct in cluster 4 (Oost). We bedoelen hierbij het viaduct en de Euvelgunnerbrug over het Winschoterdiep. Dit is een viaduct uit de jaren ’80 die verbreed en aangepast is naar het nieuwe ontwerp van de zuidelijke ringweg. Het viaduct is 500 meter lang en kent 16 steunpunten. Een grappig feitje over het viaduct is dat de partij die het dek op zijn plek heeft gehesen in de jaren ’80 dit nu bij de verbreding ook weer heeft gedaan (zie de oude foto’s hieronder).

Geomaat Aanpak Ring Zuid Winschoterdiep Euvelgunnerbrug

Brugdek Winschoterdiep Euvelgunnerbrug Aanpak Ring Zuid Geomaat

Deformatiemetingen

Nadat het viaduct is gerealiseerd is het belangrijk om de nul-situatie vast te stellen. Met de nul-situatie stellen wij de uitgangssituatie vast en kunnen wij goed monitoren of het viaduct niet verschuift of verzakt. Dit doen wij door het uitvoeren van deformatiemetingen. Omdat het hier om nul-deformatiemetingen gaat is er nog geen bestaand grondslagnetwerk. In totaal hebben we daarvoor 84 grondslagpunten aangebracht. Al deze grondslagpunten zijn in totaal 3 keer waargenomen. Hierdoor zijn er ontzettend veel opstellingen gemaakt. Het resultaat? Een heel meetkundig spinnenweb (=nauwkeurige uitgangssituatie, zie de foto hieronder).

Inmiddels is het gedeelte van het viaduct en richting het oosten naar Duitsland (de oostkant van het project) helemaal afgerond. De situatie is hier nu definitief en openbaar voor verkeer. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de aansluiting van cluster oost met de verdiepte ligging (de onderdoorgang tussen de Hereweg en het Oude Wintschoterdiep).

Bekijk hier de video over onze werkzaamheden aan Aanpak Ring Zuid

Ontwerp verdiepte ligging

Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond, dit noemen we: de verdiepte ligging. Het gaat hier om een afstand van ongeveer 1100 meter. De verdiepte ligging bestaat uit drie overdekte delen, met daartussen twee niet-overdekte delen. De overdekte delen van de verdiepte ligging worden ook wel de deksels genoemd. Op deze deksels wordt uiteindelijk het Zuiderplantsoen gebouwd. In beide richtingen krijgt de verdiepte ligging vier rijbanen.

Er wordt momenteel hard gewerkt aan de realisatie van de verdiepte ligging. De vloer van de verdiepte ligging bestaat uit een constructievloer waar bovenop in een aantal moten een uitvullaag tot wel 40 centimeter wordt aangebracht. Vervolgens is er 17 centimeter asfalt op gedraaid. Het was een mooie uitdaging om de doorrijhoogte en de verkanting van het asfalt op de juiste wijze te bepalen (uit de scandata) voor het ontwerp. De uiteindelijke vloer moet namelijk op de juiste hoogte gemaatvoerd worden, de juiste hoogte hebben wij bepaald uit de scandata waaruit wij de toekomstige deklaag en de onderkant van de deklaag berekend hebben. Lees hieronder meer over onze aanpak.

Aanpak

Als eerste hebben we de bovenzijde van de constructievloer in kaart gebracht, dit was ons uitgangspunt. Aan de hand daarvan hebben wij een ontwerp gemaakt voor de uitvullaag die hier bovenop komt. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van de scandata van de tunnel. Aan de hand van de onderkant van het dek hebben we de theoretische doorrijhoogtes bepaald. Vlekkenkaart constructievloer vergeleken met het asfaltmodel

Vlekkenkaart constructievloer vergeleken met het asfaltmodel

Samengesteld ontwerp t.b.v. vaststellen scheidingen, freesplan en maatvoeren uitvullagen Geomaat Aanpak Ring Zuid

Samengesteld ontwerp t.b.v. vaststellen scheidingen freesplan en maatvoeren uitvullagen Geomaat Aanpak Ring Zuid

Samengesteld ontwerp t.b.v. vaststellen scheidingen, freesplan en maatvoeren uitvullagen 

Goedgekeurd en uitgevoerd

De tekeningen die wij ingediend hebben zijn goedgekeurd en gebruikt als ontwerp voor de verschillende onderdelen in de verdiepte ligging. Erg gaaf om zulke korte lijntjes te hebben met de uitvoering en mooi dat we de diverse raakvlakken en parameters hebben kunnen verwerken in een passend ontwerp‘ – aldus Richard Kainama, projectleider Aanpak Ring Zuid.

En we werken door……Aanpak Ring Zuid is naar verwachting mei 2025 gereed! De verdiepte ligging wordt op 2 september 2024 in gebruik genomen en daarna moet er nog veel gebeuren aan de lokale wegen en de inrichting van het Zuiderplantsoen. Volg meer over de werkzaamheden op de website: https://www.aanpakringzuid.nl/

We werken nu toe naar de afronding van Aanpak Ring Zuid Groningen!

Richard Kainama

Richard Kainama

Projectleider Infra