Actueel

Circuit Zandvoort, klaar voor de start!

Het is bijna zover… de Formule 1 race op Circuit Zandvoort. Samen met een heel team hebben wij ervoor gezorgd dat het circuit van een nieuwe asfaltlaag is voorzien. Wij raken steeds meer betrokken bij het werken aan circuits. Zo waren we ook al betrokken bij werkzaamheden aan het TT Circuit in Assen. Benieuwd welke werkzaamheden wij hebben uitgevoerd aan de twee grootste circuits van Nederland? Lees dan vooral verder!

Verder lezen Sluiten

Voor het eerst in ruim 15 jaar heeft het Circuit Zandvoort nieuw asfalt. Bijna het gehele raceoppervlakte en de paddock hebben een nieuwe laag gekregen. Een monsteroperatie waarbij 14.500 ton (!) asfalt wordt uitgestreken over de 4300 meter lange baan. Bernhard van Oranje vertelt: “We willen onze rijders en gasten onder de best mogelijke omstandigheden faciliteren. Het asfalt is een essentieel onderdeel daarin.”

Circuits zijn uniek!

Het werken aan circuits is uiterst nauwkeurig en precies werk. “Het is belangrijk dat alles op de centimeter nauwkeurig klopt” – aldus Marcel Kuipers, projectleider van de werkzaamheden aan de circuits. Geomaat is niet onbekend met race circuits. Een aantal jaren terug waren we betrokken bij de werkzaamheden aan het TT Circuit Assen. Hierdoor kwamen we in eerste instantie in aanraking met de FIA. De FIA is een internationale federatie van verschillende nationale auto-, motorsport- en motorclubs.

“Doordat wij het TT Circuit hebben ingemeten en hier een asfaltontwerp voor hebben gemaakt, kwam ik in contact met Zandvoort. Zij vertelden mij dat ik contact op moest nemen met ingenieursbureau Dromo Circuit Design. En zo ging het balletje rollen” – vertelt Marcel.

Het werk van Geomaat

Circuit Zandvoort hebben we vooraf aan de werkzaamheden nauwkeurig in kaart gebracht, tot op de millimeter. Zo heeft het Italiaanse ingenieursbureau Dromo Circuit Design een correct uitgangspunt voor haar nieuwe ontwerp.

Hoe we dit hebben gedaan? Met de Streetmapper-IV reden we over het circuit. Deze data werken we uit tot een nauwkeurig Digitaal Terrein Model. Als aanvulling hierop passen we ook traditioneel landmeten toe. “Omdat we de hele nulmeting voor Zandvoord exact in NAP moest, hebben we heel veel meetpunten langs het circuit gemaakt door traditioneel landmeten” – aldus Marcel.

Voor het verbreden en verbeteren van bocht vier – de Hugenholtzbocht – had Dromo een precieze statische 3D-scan nodig. Het is een lastige en scherpe bocht, die vlak naast de start-finish ligt.

Ook tijdens de uitvoering waren we betrokken..

Na iedere fase tijdens de uitvoering hebben wij het circuit ingewonnen met de Streetmapper-IV. Hierdoor controleren wij iedere fase van het project nauwkeurig. Iedere frees- en asfaltgang meten wij in. Ook hebben wij alle keuringen van de baan uitgevoerd.

Binnen 3 uur?

Binnen 3 uur moesten wij de data aan Dromo Circuit Design leveren. Op die manier haalde zij de planning en konden alle partijen soepel doorwerken.

Vanwege de extreem hoge precisie en de grote hoeveelheid aan data is 3 uur een bijzonder korte tijd! Onze dataspecialisten zaten letterlijk naast het circuit om te besparen op reistijd. Wat het nog veel specialer maakt, is dat we tools en software hebben ontwikkeld voor dit specifieke project. Het lokale werken, de op maatgemaakte software en een strakke planning zorgde ervoor dat we bijna 24 keer zo snel ons Mobile Mapping proces doorliepen.

Het resultaat is om trots op te zijn!

Mega gaaf om mee te werken aan zo’n project!

Marcel Kuipers

Marcel Kuipers

Commercial Manager