Actueel

De komst en ontwikkeling van Mobile Mapping

In 2008 waren wij de eerste partij met een Streetmapper in Europa. Dit was een totaal nieuwe techniek waardoor het vak landmeten een nieuwe dimensie kreeg. Hierover gaan collega’s en oud collega’s die vanaf het begin betrokken waren bij Mobile Mapping in gesprek. Hierbij zijn aanwezig: Alfred, Marinus, Sander, Wouter, Jasper, David, Tonnis, Jolle Jelle en Jurjen.

Verder lezen Sluiten

Vertel eens, hoe kwamen jullie zo bij het Mobile Mapping systeem?

Jolle Jelle: “Het was februari en ik zat op internet te kijken en kwam toen het bedrijf: rijdend scannen, tegen. Ik dacht ‘hé dat is interessant’. Maar ik dacht dit Engelse bedrijf (de leverancier van de Streetmapper) niet op ons ‘kleine bedrijfje’ zat te wachten. Ik had verwacht dat ze allang contact zouden hebben met de grote jongens. Toch heb ik een mail gestuurd en daar werd enthousiast op gereageerd. Een week later waren Albertus en ik in Engeland en hebben we proefmetingen uitgevoerd met de Streetmapper, we waren toen meteen enthousiast!”

En hoe zag een dag eruit toen jullie net het Mobile Mapping systeem hadden?

Tonnis: “Nou dat bestond vooral veel uit spoedjes haha. Ik werd dan vaak ’s middags gebeld met de vraag of ik dezelfde dag nog een klus kon doen in Duitsland. Omdat wij de eersten in Europa waren moesten we in veel verschillende landen scannen en gingen we van hotel naar hotel. Op den duur kwam ik zo vaak in dezelfde hotels dat ze mij niet meer hoefden te vragen wat ik dronk, dat wisten ze wel haha. Ook waren we toen heel weersafhankelijk i.v.m. onze camera’s.” Marinus: “Ja, toen zaten we nog met z’n drieën in de auto. Eén iemand reed, één bediende de apparatuur en een ander navigeerde”. Wouter: “Het Streetmapper systeem hing toen vol met allerlei papieren over hoe je alles moest bedienen.”

Als je dat hoort Jasper, wat is dan het verschil met nu?

Jasper: “Nou als ik het zo hoor dan waren de reisafstanden groter en de dagen langer. We kunnen nu veel dingen binnen een dag inmeten, dat komt ook doordat onze meeste projecten in Nederland zijn. Maar ook doordat het systeem sneller en nauwkeuriger is geworden. En als ik het zo beluister is het systeem veel gebruiksvriendelijker geworden.”

En het processen van de data, hoe ging dat toen?

Marinus: “Dat ging in het begin wel heel anders. Toen we voor ons eerste project in Zweden waren moesten we alles op de hotelkamer berekenen”. Sander: “Klopt, we moesten toen heel veel met de hand doen.” Jolle Jelle: “We zien dat wij de kwaliteit van de puntenwolken naar een hoger niveau hebben getild. En dat daardoor onze klanten nu ook hogere eisen hebben dan in het begin.” Marinus: “We hadden toen ook al een aantal checks in het processen zitten, maar lang nog niet alle checks zoals we die nu kennen.”

Jurjen: “Maar lag het ook niet aan de kennis van de klant?” Marinus: “Ja dat zal ook zeker zo zijn, ze waren veel minder nauwkeurige en dichte puntenwolken gewend dan dat wij konden leveren in 2008”. Alfred: “Maar de nauwkeurigheid van toen is nog steeds hetzelfde”. Marinus: “Dat klopt, maar de puntenwolk is een stuk ‘schoner’ geworden.”

Hoe gaat het matchen van de data nu?

Ieder traject rijden wij meerdere keren. Alleen bij meerdere metingen kunnen wij namelijk wat zeggen over de kwaliteit. Het samenvoegen van de alle data die wij (in deze keren) ingewonnen hebben, noemen wij matchen.

Jasper: “We gebruiken nu heel veel tools”. Tonnis: “Toen moesten we alles zoals bijvoorbeeld de belijning nog handmatig uittekenen.” Alfred: “Ja, alles met zo’n dubbele lijn zodat je er precies overheen kon.” Marinus: “In 2008 duurde het +/- 2 dagen om alles te matchen. Als je het dan op vrijdag aangezet had dan moest je maar hopen dat het maandag klaar was”. David: “Door middel van de Taskrunner kunnen we hetzelfde nu in ongeveer 2 uurtjes doen”.

Jolle Jelle: “We hebben nu de Taskrunner, dit is een systeem waardoor alle computers tegelijkertijd een stukje uitrekenen. Veel efficiënter dan dat één computer dit zou moeten doen. Hier zijn we ooit na de komst van de Streetmapper en de hoeveelheid data die de Streetmapper inwint mee begonnen. Toen stonden er een aantal computers in een kamer dat we het stamphok noemden, de computers afzonderlijk noemden we de stampertjes.”

Hoe lang waren we in 2008 bezig met het processen van een puntenwolk en hoe lang doen we daar nu over?

Sander: “Nou in het begin deden we daar wel een dikke week over”. Wouter: “Toen we tools kregen werd het allemaal een stuk gemakkelijker, ik kan me nog herinneren dat Jolle Jelle tegen mij zei: als iets repeterend werk is dan moet je naar het team Proces & Innovatie toe. Zij kunnen dan iets maken waardoor we sneller en efficiënter kunnen werken”. Jurjen: “Dat is nu nog steeds zo haha”.

Jolle Jelle: “Toch doen we het nu nog niet in één dag, een 3D-puntenwolk processen”. Marinus: “Klopt, maar we hebben nu meer controles, we maken altijd de goede afweging tussen kwaliteit en tijd. We maken liever een puntenwolk die super nauwkeurig is en iets meer tijd kost.” Jasper: “En de puntenwolken zijn ook veel groter, je hebt veel meer data”. Marinus: “We moeten wat meer stappen doen om alles goed te koppelen en de kwaliteit van de data is nu gewoon veel beter”. Jolle Jelle: “We meten nu natuurlijk ook 2 miljoen punten per seconde in, vroeger waren dat (600.000).”

Wat is de innovatie die jullie het meest is bijgebleven?

Wouter: “Ik denk de 360-graden camera”. Marinus: “Ja voor het karteren is dat echt ideaal!”. Jolle Jelle: “Grappig dat je dat zegt, nu is de 360-camera voor iedereen heel normaal”. Tonnis: “Toen was dat echt een innovatie, een camera die rondom kan kijken.”

Sander: “Voor mij zijn alle software en tools die ‘in huis’ ontwikkeld zijn en het werk sneller en efficiënter maken de grootste innovatie”. Marinus: “Ja en dan vooral de Taskrunner”.

Jasper: “Voor mij is de grootste innovatie toch wel de Streetmapper 4. Ik weet nog dat we bij het vorige systeem een heel boekwerk hadden om het op te starten. Dan zat je eerst 2 uur achterin de auto om alles op te starten.”

Jurjen: “Het navigeren op afstand vind ik ook wel een innovatie, dit hebben we ontwikkeld tijdens de Coronapandemie”. Jolle Jelle: “Ja we kunnen nu live zien waar de auto rijdt en zien wat er door het systeem te zien is”.

Geomaat Streetmapper systeem op afstand bedienen

Afsluitend

Jolle Jelle: “Dat zijn toch wel hele veranderingen in die bijna 15 jaar met de Streetmapper!” Tonnis: “Het was een prachtige tijd waarin we heel veel met elkaar geleerd hebben”. Wouter: “Het was inderdaad echt een avontuur”.

Dat zijn toch wel hele veranderingen in die bijna 15 jaar met de Streetmapper!

Jolle Jelle de Vries
Meer actueel
Alles zien