Actueel

Ten Post - Innovatieve Digital Twin

Geomaat ontwerpt in samenwerking met Eyefly een virtuele representatie van Ten Post. In opdracht van de gemeente Groningen heeft Geomaat samen met zusterbedrijf Eyefly een Digital Twin (3D-stadmodel) gemaakt in o.a. een mesh van de actuele situatie van Ten Post. Het project is opgezet als een pilot, zodat de gemeente kennis kan maken met 3D-Geomateriaal en haar mogelijkheden.

  • Ten Post
  • Januari 2020
  • Gemeente Groningen
Verder lezen Sluiten

In het kader van het Interreg North Sea Region European Fund, Like! Innovation Project, start gemeente Groningen het project: 3D Rebuilding Ten Post op. Doel van het project is om van het dorp Ten Post een 3D-Digital Twin (virtuele representatie) te maken. Dit 3D-model kan gebruikt worden ten behoeven van burgerparticipatie, communicatie, planning en beleidsvoering van de gemeente.

Digital Twin

Aan de hand van een ingewonnen 3D-puntenwolk en de gemaakte 100 Megapixel foto’s hebben Geomaat en Eyefly een Digital Twin gemaakt van het dorp Ten Post. Deze Digital Twin bestaat uit: een mesh, 3D-puntenwolk met gebouwen in LOD 2.0 en een Grid van het maaiveld.

Op basis van de gemaakte foto’s heeft Eyefly de mesh gemaakt, dit hebben ze gedaan aan de hand van de techniek fotogrammetrie. Zo zijn circa 3000 foto’s gebruikt voor het model. Geomaat heeft de ingewonnen data verder verwerkt tot een nauwkeurige 3D-puntenwolk, hierin zijn de gebouwen in LOD 2.0 uitgewerkt. Ook heeft Geomaat het maaiveld in Grid gemaakt.

Een Digital Twin is heel bruikbaar voor de gemeente want er kunnen allerlei berekeningen op uitgevoerd worden met betrekking tot bouwprocessen en andere invoegtoepassingen. Met een Digital Twin van een stad of dorp zijn veel verschillende dingen te doen. Zo gaf de gemeente Groningen aan dat een 3D-Digital Twin bijdraagt aan:

  • Betere communicatie met inwoners, burgerparticipatie;
  • Snellere en beter onderbouwde besluitvorming;
  • Meer inzicht in de ontwerpfase van bouwprocessen;
  • Meer inzicht en dus minder faalkosten in de realisatiefase van bouwprocessen;
  • Voldoen aan verwachtingen binnen en buiten de organisatie;
  • Betere aansluiting bij de Omgevingswet;
  • Betere aansluiting bij digitalisering en innovatie.

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden – Leontien Spoelstra, Gemeente Groningen

Uitvoering

Geomaat heeft zelf metingen uitgevoerd om de meetdata die ingevlogen zijn door een vliegtuig op de juiste horizontale positie (RD) en verticale positie (NAP) te plaatsen. Ook zijn deze zelf ingewonnen data gebruikt als controle voor de data van het vliegtuig.

Het vliegtuig heeft middels een zogenoemd ‘Lidar’ systeem een 3D-puntenwolk ingewonnen. Daarnaast was het vliegtuig uitgerust met 5, 100 Megapixel camera’s die geplaatst zijn onder verschillende hoeken om zoveel mogelijk detail vast te leggen.

Kennis in huis

Binnen Geomaat beschikken we over veel kennis over puntenwolken en de verschillende eindproducten. Hierdoor kunnen wij 3D-puntenwolken toetsen op nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Dit kunnen wij voor zowel recent ingewonnen data als voor open data. Ons zusterbedrijf Eyefly vult ons mooi aan en beschikt over veel kennis over fotogrammetrie en het maken van een meshes. Hierdoor was het een mooie samenwerking tussen Eyefly en Geomaat.

Binnen een maand hebben we het gehele project aan de gemeente Groningen geleverd.

Innovatief

Het hele project kan gezien worden als één grote innovatie, dit omdat nog niet veel steden over een 3D-model beschikken. Er zijn wel partijen die aan de slag gaan met ‘open data’ (van bijvoorbeeld sites als: Pdok.nl), een nadeel is dat deze data nooit zo dicht, actueel en recent zijn als zelf ingewonnen data. De Digital Twin die van het dorp Ten Post is gemaakt, is helemaal actueel.

Resultaat van het project:

  • Mesh van Ten Post
  • Gekleurde puntenwolk
  • Ortho foto
  • Maaiveld raster
  • Obliek beelden
  • Animatie

Heeft u interesse in een Digital Twin van uw stad, dorp of gemeente? Neem dan contact met ons op!

 Ik denk graag mee over de meetaanpak die het beste past bij een project.

Niels Woltman