Actueel

Gespecialiseerd in asfalt ontwerp

Hoe ligt de weg erbij? Wat is de bestaande lengte- en dwarshelling van de weg? Dit brengen wij in kaart. Als ondersteuning maken wij een nieuw asfalt ontwerp. Geomaat is gespecialiseerd in het meten van asfaltwegen, wij verzorgen de meting van controle tot ontwerp!

Verder lezen Sluiten

In een asfalt ontwerp bepalen we de hoogtes, diktes en het verloop van het nieuwe asfalt. Omdat een asfaltconstructie uit meerdere lagen bestaat, is het mogelijk om bestaande afwijkingen in de weg(en) te repareren. Voorbeelden hiervan zijn verzakkingen en problemen met de verkanting. Door dit te corrigeren, voldoet de weg weer aan de eisen van veiligheid, kwaliteit en rijcomfort.

Het maken van een asfaltontwerp is specialistisch werk en vereist een goed beeld van de bestaande situatie van de weg. Geomaat heeft de kennis in huis om het hele proces van het maken van een asfalt ontwerp uit te voeren. Wij bieden een totaalpakket voor het uitvoeren van een asfalt ontwerp.

Onderzoek/meting

Geomaat heeft al ruim 30 jaar ervaring met het inmeten van wegoppervlakten. De laatste 10 jaar meten we wegoppervlakten in met Mobile Mapping, dit doen we met de Streetmapper-IV. Die rijdt met het verkeer mee en meet heel nauwkeurig elke cm2 in (2.000.000 punten per seconde). Doordat de Streetmapper met het verkeer meerijdt, is het niet nodig om verkeersmaatregelen te nemen. De data van de scan met de Streetmapper zetten we om naar een 3D-puntenwolk.

Alle fouten in het lengte- en dwarsprofiel van de weg sporen we op, dit presenteren we in een controlescan van het wegdek. Sinds 2019 kunnen we ook C5- en IRI-waarden uit deze 3D-puntenwolk detecteren door onze C5-IRI tool. Wij hebben veel software en slimme tools in huis om al deze informatie zeer gedetailleerd en gestructureerd uit de puntenwolk te berekenen.

De specificaties waar de nieuwe asfaltweg aan moet voldoen, bepalen we in overleg met de opdrachtgever. Onder de specificaties vallen onder andere de minimale en maximale verkantingen, maximale freesdiepten en de laagopbouw van het nieuw aan te brengen asfalt.

Asfaltontwerp maken

Voor het maken van een nieuw asfaltontwerp is vakkennis vereist. Bijvoorbeeld kennis van de opbouw van het wegdek en van de logistiek rondom het asfalteren. Wij hebben specialisten in huis die asfaltontwerpen maken in PaveCalc.

Meerwaarde: bij het maken van een asfaltontwerp houden wij rekening met de omgeving.

Voorbeelden zijn: inritten, viaducten, wegmeubilair, kolken, etc. Asfalt moet bijvoorbeeld passend op een bestaand brugdek komen.

Een ander voorbeeld is dat we in woonwijken de weg meestal niet verhogen (vanwege inritten), hier moet het nieuwe ontwerp op aansluiten.

Het nieuwe ontwerp maken we zó dat de lengte- en dwarsprofielen van de weg weer voldoen aan de eisen van de opdrachtgever. Hierbij bepalen we de geoptimaliseerde frees- en asfalthoeveelheden. Dit betekent dat we berekenen hoe we met minimale frees- en asfalteerwerkzaamheden het beste resultaat kunnen behalen. Dit bespaart kosten en is ook beter in het kader van CO2-reductie.

Berekenen hoeveelheden

Wij berekenen de hoeveelheden voor de frees- en de asfaltmachine. Het resultaat hiervan is een compleet digitaal boekwerk voor het asfalt ontwerp. In dit boekwerk is de logistiek rondom de stuurlijnen uitgewerkt. Hierdoor weet de opdrachtgever van tevoren exact de oppervlakte en de hoeveelheden.

Dit zorgt voor een vlot verloop van het project en geen discussies achteraf!

Machinebesturing tijdens de uitvoering

De traditionele aanpak is dat de maatvoerders de frees- en asfaltcijfers met een spuitbus op de weg spuiten. Tegenwoordig maken we steeds meer gebruik van machinebesturing, hiervoor maken we 3D-modellen uit het asfalt ontwerp. Door het inladen van deze 3D-modellen freest de frees (semi-)automatisch de juiste dikte op de juiste plaats. Deze gegevens zijn voor ieder freessysteem te gebruiken. Ook kunnen we de stuurlijnen voor de asfaltmachines en belijning volledig automatisch inzetten met ons Robotplotter-systeem. De Robotplotter is een machine uitgerust met een nauwkeurig GPS-systeem.

Dit is niet alleen sneller en goedkoper dan het traditioneel uitzetten, maar ook nauwkeuriger.

Na aanleg van de nieuwe weg meten wij de As-built situatie in, dit is de basis voor de afleverdossiers en opleverdossiers. Wij werken ook het DTB en Kerngis bij.

 

Voordelen

  • geen aparte meting door landmeters nodig
  • meerdere data uit één scan
  • extra data beschikbaar
  • gemakkelijk correcties doorvoeren
  • het asfaltontwerp is geschikt voor 3D-frezen
  • exacte hoeveelheden berekenen we vooraf (asfalt ontwerp)

Wilt u weten of dit interessant is voor uw project? Neem gerust contact op.

Marcel Kuipers

Marcel Kuipers

Commercial Manager